• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@hojjatparsa.ir
  • آدرستهران - خ دماوند - آموزشگاه موسیقی حجت پارسا
  • ساعتهای آزادهمه روزه 9 صبح - 5 بعدازظهر
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@hojjatparsa.ir
  • آدرستهران - خ دماوند - آموزشگاه موسیقی حجت پارسا
  • ساعتهای آزادهمه روزه 9 صبح - 5 بعدازظهر

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه چهارم : جایگاه زمانی و مکانی نت ها

در جلسه چهارم از آموزش کیبورد (ارگ) قرار است راجع به جایگاه زمانی و مکانی نت ها، برای مثال سکوت‌ها، پرده و نیم پرده و علامت‌هایی که باعث تغییر پرده نت‌ها می‌شوند، صحبت کنیم. با سازکالا همراه باشید.

آموزش کیبورد – جلسه اول

آموزش کیبورد – جلسه دوم : ارزش های زمانی و کشش نت ها

آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه سوم : نحوه صحیح انگشت گذاری

سکوت چیست؟

در موسیقی علامت‌ها و یا شکل‌هایی داشتیم که در رابطه با ارزش زمانی و کشش نت‌ها بود، در موازات آن‌ها علامت‌ها و شکل‌هایی داریم که با همان اسامی هستند اما به شکلی متفاوت که فقط دارای ارزش زمانی هستند و صدا ندارند. یعنی هر زمان که آن شکل‌ها را در طول قطعه مشاهده کنیم، به اندازه ای که برای هر شکل تعیین شده باید سکوت کنیم و فقط تعداد ضرب‌ها را شمارش کنیم.

سکوت گرد

جایگاه زمانی و مکانی نت ها (سکوت گرد)

در اینجا یک مستطیل توپر وجود دارد که بین خطوط سوم و چهارم قرار گرفته است و به خط چهارم چسبیده است. به این علامت، سکوت گرد می‌گویند. یعنی وقتی این علامت را دیدیم به اندازه ی چهار ضرب می‌شماریم اما چیزی نمی‌نوازیم.

سکوت سفید

جایگاه زمانی و مکانی نت ها (سکوت سفید)

در این شکل نیز یک مستطیل مشکی رنگ وجود دارد که باز هم بین خطوط سوم و چهارم قرار دارد اما به خط سوم چسبیده است. به این علامت سکوت گرد می‌گوییم. هرگاه این علامت را دیدیم باید به اندازه ی دو ضرب سکوت کنیم.

سکوت سیاه

جایگاه زمانی و مکانی نت ها (سکوت سیاه)

این علامت تقریبا شبیه به آ با کلاه هست که هرگاه آن را دیدم باید به اندازه ی یک ضرب سکوت کنیم.

پرده

در موسیقی به بزرگ‌ترین فاصله ی بین دو نت پی در پی و پشت سرهم را پرده می‌نامیم. در موسیقی غرب به آن تُن نیز می‌گویند.

نیم پرده

به کوچک‌ترین فاصله ی دو نت پی در پی و یا پشت سرهم، نیم پرده می‌گویند که به آن سِمیتو نیز گفته می‌شود.

هر پرده به طور طبیعی به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود. در مجموع در هر اکتاو فاصله ی ۵ پرده و ۲ نیم پرده را داریم که در مجموع ما در نت‌های انگلیسی ۱۲ نیم پرده داریم. در شکل زیر فاصله ی میان نت‌ها به صورت واضح بیان شده است. توضیحات بیشتر را در ویدیو در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

پرده و نیم پرده

دیِز

زمانی که علامت دیز سمت چپ نتی قرار می‌گیرد صدای نت را نیم پرده بالاتر می‌برد. توجه داشته باشید که تمام نت‌های ما می‌توانند علامت دیز را بگیرند. نیم پرده بالاتر از نت “می” یا همان “می دیز” می‌شود نت “فا” و همینطور نیم پرده بالاتر از نت “سی” یعنی “سی دیز” می‌شود نت “دو”.

دیِز

بِمُل

این علامت نیز نیم پرده صدای نت را پایین‌تر می‌آرود. و مانند علامت دیز برای همه ی نت‌ها می‌تواند قرار گرفته شود. نیم پرده پایین‌تر از نت “دو” می‌شود “سی” و نیم پرده پایین‌تر از نت ” فا” می‌شود “می”.

بِمُل

دوبل دیِز

این علامت صدا را به اندازه ی دو نیم پرده و یا معادل یک پرده بالا می‌برد و یا زیرتر می‌کند.

دوبل دیِز

دوبل بِمُل

این علامت صدا را به اندازه ی دو نیم پرده و یا معادل یک پرده پایین می‌آورد و بم‌تر می‌کند.

دوبل بِمُل

بِکار

علامت بکار علامتی است که وقتی پشت نتی قرار می‌گیرد، صداهای تغییر یافته به وسیله ی علامت‌های قبل، به صورت اصلی و طبیعی خود بر می‌گرداند. به طور مثال اگر نتی سل دیز شده باشد و بخواهد به صورت طبیعی مجددا اجرا شود، در نهایت علامت بکار استفاده می‌شود.

بِکار

جلسه چهارم از آموزش کیبورد (ارگ) با مضمون جایگاه زمانی و مکانی نت ها نیز به پایان رسید در صورت نیاز به راهنمایی، سوالات خود را در بخش دیدگاه وبلاگ، از کارشناسان ما بپرسید.

نوشته آموزش کیبورد (ارگ) – جلسه چهارم : جایگاه زمانی و مکانی نت ها اولین بار در مجله سازکالا. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *