• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@hojjatparsa.ir
  • آدرستهران - خ دماوند - آموزشگاه موسیقی حجت پارسا
  • ساعتهای آزادهمه روزه 9 صبح - 5 بعدازظهر
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@hojjatparsa.ir
  • آدرستهران - خ دماوند - آموزشگاه موسیقی حجت پارسا
  • ساعتهای آزادهمه روزه 9 صبح - 5 بعدازظهر

۱۰ نکته مهم درباره ضبط صدای درامز

در این مقاله، ده راهنمایی مهم را با درامرها و مهندسین ضبط در میان می‌گذاریم که به ضبط هر چه بهتر صدای درامز کمک شایانی می‌کنند.

۱. پوست، چوب و بیتر

دریافت ولوم مناسب و صدای شفاف و براق از درام‌هد (پوست درام) نو ساده‌تر است. در صورت امکان، پوست نو را یک یا دو روز قبل از ضبط بر روی ساز نصب کنید و با آن ساز بزنید تا جاافتاده‌تر شود.

انواع پوست صداهای متفاوتی دارند. پوست‌های تک‌لایه صدایی براق با ساستین کمتر دارند و مناسب سبک‌های جز و پاپ هستند، پوست‌های دو لایه صدایی عمیق‌تر و کنترل‌شده‌تر داشته و مناسب سبک‌های راک و متال هستند و در نهایت، پوست‌های پوشش‌دار یا coated، صدایی گرم دارند و مناسب سبک‌های دیسکو و موسیقی دهه هفتاد هستند.

انتخاب بین درام‌استیک و هات‌راد و همچنین بیتر چوبی و بیتر نمدی نیز تأثیر قابل توجهی در صدادهی کیت درامز خواهد داشت. پیش از آنکه به سراغ انتخاب میکروفون بروید، سعی کنید تا حد ممکن به جنس صدای مطلوب خود نزدیک شوید.

ضبط صدای درامز

۲. کوک

مسئولیت کوک کردن درامز بر عهده نوازنده است. بیایید چند راهنمایی را برای بررسی مشکلات کوک با هم ببینیم:

  • قطر پوست را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که اندکی از شِل بزرگتر بوده و به‌درستی در مرکز شل نصب شده باشد.
  • همیشه تغییرات کشش پوست را بر روی دو پیچ مقابل یکدیگر اعمال کنید تا از خارج شدن پوست از مرکز جلوگیری شود.
  • پس از نصب، پوست را با فشار کف دست در مرکز نگه دارید و آن را کوک کنید تا چروکی بر روی آن باقی نماند.

۳. پوست تام‌ها

وقتی دو پوست بر روی طبل نصب می‌شوند، سه احتمال داریم.

اگر پوست زیرین یا رزوناتور هم‌کوک با پوست رویین یا بَتِر باشد، صدایی خالص‌تر با ساستین بیشتر دریافت خواهیم کرد که مناسب جز و سبک‌های مشابه آن است.

در صورتی که کوک رزوناتور پایین‌تر باشد، کشش یا decay کمتری خواهیم داشت که برای سبک راک بسیار مناسب است.

اگر رزوناتور کوکی بالاتر داشته باشد، کشش صدا باز هم کوتاه‌تر شده و کار را برای میکروفون‌گذاری نزدیک ساده می‌کند. یک اینتروال یا فاصله مناسب برای کوک دو پوست رزوناتور و بتر، فاصله سوم مینور است (یعنی اختلاف نت دو پوست، سه نیم‌پرده باشد).

۴. وجود یا عدم وجود درام‌هد بر روی کیک

برای دریافت صدایی حجیم، رزوناتور یا پوست جلویی کیک درام یک مؤلفه مهم است. نوازندگان سبک جز صدای آن را بسیار دوست دارند و بیشتر نوازندگان پاپ و راک حفره‌ای در آن تعبیه می‌کنند تا میکروفون‌گذاری و قرار دادن دمپر را آسان‌تر کند.

در زیرشاخه‌های سبک متال، نوازندگان بیشتر به دنبال صدای کلیک و کوبش اولیه بیس درام هستند. برای دست‌یابی به این شاخصه‌ها می‌توانید این پوست را به‌طور کامل بردارید تا بتوانید میکروفون را دقیقاً روبروی بیتر قرار دهید.

ضبط صدای درامز

۵. بهبود صدای کیک

در صورت امکان محفظه‌ای با استفاده از پتو، لحاف یا حتی البسه برای کیک درام و میکروفون‌های مختص آن ایجاد کنید. می‌توانید با استفاده از پایه میکروفون، این پتوها یا البسه را در جای خود نگه دارید.

این کار باعث می‌شود صدای کمتری از اسنر و سنج‌ها به میکروفون نشت کند و تقویت فرکانس‌های کیک در مرحله میکس را بسیار ساده‌تر می‌کند؛ زیرا در این حالت، تقویت فرکانس‌های کیک، منجر به افزایش ناخواسته فرکانس‌های ناخوشایند اسنر و سنج‌ها نمی‌شود.

۶. ساز زدن با مترونوم

اگر بر روی یک آهنگ ضبط‌شده ساز می‌زنید، شاید لازم باشد در زمان ضبط، از مترونوم استفاده کنید. درامرهای خوب می‌توانند کاملاً منطبق با مترونوم نوازندگی کنند؛ اما ترجیح می‌دهند کمی آزادانه‌تر و نزدیک به مترونوم ساز بزنند تا حس نوازندگی بهتری ایجاد کنند. ضبط کردن با مترونوم، کار ویرایش برداشت‌های مختلف را ساده‌تر می‌کند.

اگر صدای تمام سازها به‌طور همزمان ضبط می‌شوند، بهتر است تنها درامر صدای مترونوم را بشنود. استفاده حساب‌شده از بیت‌باکس یا سایر سازهای کوبه‌ای معمولاً بهتر از مترونوم عمل می‌کند و همچنین نشت صدای کمتری بر روی میکروفون‌ها صورت خواهد کرد.

۷. مترونوم را برای فضاهای خالی آماده کنید

با استفاده از تنظیمات خودکار، سطح ولوم مترونوم را برای زمان‌های توقف یا فضاهای خالی موسیقی مشخص کنید. در این مواقع، صدای مترونوم را کاهش دهید تا توسط میکروفون‌ها دریافت نشود.

اگر صدای تمام اعضای گروه را ضبط می‌کنید، بد نیست که صدای مترونوم را در مواقع سکوت یا توقف برای سایر اعضای گروه نیز پخش کنید تا لازم نباشد نوازنده درامز برای شروع مجدد به سایر نوازندگان علامت دهد. این کار باعث پیشگیری از ویرایش‌های خسته‌کننده و اصلاحات پیاپی می‌شود.

ضبط صدای درامز

۸. یک میکروفون بی‌کیفیت تهیه کنید

در گذشته، دستگاه‌های ضبط نوار دارای میکروفون‌های خازنی (کاندنسر) یا الکترت بودند. می‌توانید چنین دستگاهی را در حالت record/pause بگذارید و خروجی آن را به نرم‌افزار آهنگسازی بفرستید تا صدایی مغشوش و هیجان‌انگیز دریافت کنید.

گاهی صدای میکروفون‌های باتری‌دار به‌دردنخور قدیمی نیز بسیار جذاب است. این نوع میکروفون‌ها را در جایی قرار دهید که بتوانند صدای کل کیت درامز را دریافت کنند. گوشه‌های اتاق، نتایج جالبی ایجاد می‌کنند؛ پس حتماً آنها را آزمایش کنید.

۹. ضبط بدون سنج

ضبط کردن صدای درامز در فضاهایی با وضعیت آکوستیک نامطلوب می‌تواند تجربه‌ای جالب باشد؛ اما ممکن است در این شرایط، نتایجی آماتوری به دست آورید که مناسب کار حرفه‌ای نیست.

یکی از مشکلات همیشگی صدای درام، بلند بودن بیش‌ازحد صدای سنج‌هاست. این اتفاق در بهترین استودیوها نیز رخ می‌دهد و در چنین مواقعی، حرفه‌ای‌ها صدای کرش‌ها را جداگانه ضبط می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند طنین هیجان‌انگیز درامز در اتاق را تقویت کنند و سپس سنج‌ها را در حد نیاز با آن میکس کنند. پیشنهاد می‌کنیم شما نیز این کار را امتحان کنید.

تا زمانی که صدای سنج به خروجی گروهی کمپرس‌شده درامز فرستاده شود، کسی متوجه نخواهد شد که سنج به‌طور جداگانه ضبط شده است.

۱۰. تجهیزات جانبی لازم برای تسهیل ضبط درامز

در پایین، فهرستی از تجهیزات مورد نیاز را گنجانده‌ایم که بهتر است در جلسه ضبط به همراه داشته باشید:

  • مون‌ژل (Moongel) برای کنترل طنین صدا
  • روغن سه در یک برای از بین بردن سر و صدای پدال
  • آچار درام برای مواقعی که درامر آچار خود را همراه ندارد
  • آچار فرانسه برای محکم کردن پایه‌ها
  • نوار چسب صنعتی برای محکم کردن اتصالات
  • چسب درزگیر برای اتصال دمپرها و سایر پوشش‌ها
  • پتو
  • وزنه استیج یا کیسه شن
  • چوب آشپزی ژاپنی(۱) برای ضبط صدای تام!

منبع: MusicRadar
مترجم: کیان ایرجی

۱ چوب یا چاپ‌استیک آشپزی نسبت به چوب غذاخوری بزرگتر و سنگین‌تر است. (مترجم)

نوشته ۱۰ نکته مهم درباره ضبط صدای درامز اولین بار در گیتار ایران. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *